پای بی قرار و رابطه آن با واریس

فهرست مطالب

در این مقاله از بهترین متخصص واریس ( دکتر هادی زاده ) به بحث مربوط به پای بی قرار و رابطه آن با واریس می پردازیم .سندرم پای بی قرار یکی از مشکلات و بیماری های مربوط به پاها است که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. بسیاری از بیماران از مشکلات ناشی از سندرم پای بیقرار شاکی می باشند. علل مختلفی می توانند باعث ایجاد پای بی قرار شوند. یکی از این بیماریها ، شامل واریس و نارسایی های وریدی است. از جمله اینکه کمبود کلسیم یا ویتامین دی و برخی دیگر از مواد مورد نیاز بدن می تواند باعث این مشکل شود.

 

رگ های واریسی

 

رگ های واریس در حقیقت رگ های خونی بزرگ، برجسته و متورم هستند که پیچ و تاب  می یابند. آنها معمولاً در پاها ایجاد می شوند و از طریق پوست قابل مشاهده هستند. آنها در نتیجه ضعیف شدن دیواره عروق خونی یا دریچه های معیوب ایجاد می شوند. عروق واریس می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند، اما اغلب در پاها یا ناحیه لگن ظاهر می شوند. عوارض مختلفی می تواند بدنبال بروز نارسایی وریدی و واریس برای بیماران ایجاد گردد.اگر مایلیددر زمینه واریس و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید

این مقاله را دنبال کنید. رگ‌های عنکبوتی رگ‌های کوچک‌تر، قرمز، بنفش و آبی هستند که بر روی پوست نواحی مختلف بدن قابل رویت می باشند. رگهای عنکبوتی به راحتی از طریق پوست قابل مشاهده هستند. آنها مویرگ ها کوچکی هستند که رگ های خونی بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. در مورد اثرات این عروق در بدن به سایر مقالات بهترین متخصص واریس شهرکرد ( بهترین متخصص واریس اصفهان ) مراجعه نمایید. رگهای عنکبوتی که قرمز یا آبی هستند گاهی حالت رشته ای دارند و در پاره ای از موارد شبیه تار عنکبوت یا شاخه درخت هستند. آنها معمولاً روی پاها و صورت قابل مشاهده هستند.

 

چه چیزی باعث واریس و وریدهای عنکبوتی می شود؟

 

تعدادی از چیزها می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی قرار دهد. این مواردشامل لیست زیر است:

یکی از این موارد نقش مهم و تعیین کننده وراثت است . وراثت و استعداد ژنتیکی می تواند بصورت پررنگ ، نقش مهمی را در ابتلا بیماران مختلف به بیماری های گوناگون ایفا نماید .برخی از بیماریها ، استعداد زیادی در انتقال بصورت وراثتی و ژنتیکی دارند . طبق نظر دکتر هادی زاده ، بهترین متخصص واریس ،یکی از بیماریهایی که در ایجاد آن وراثت و مسایل ژنتیکی نقش زیادی دارد ، واریس است .
یکی دیگر از عوامل خطرساز برای ایجاد و ابتلا به واریس و نارسایی های وریدی ، ایستادن زیاد است .مشاغلی که مستلزم ایستادن زیاد هستند، مانند پرستاران، آرایشگران، معلمان و کارگران کارخانه بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به این بیماریها هستند . به این بیماران توصیه می شود که در طول روز ، از جوراب واریس استفاده کنند وپاهای خود را نیز مرتبا تکان دهند.
چاقی و افزایش وزن نیز نقش مهمی در ابتلا به نارسایی وریدی و واریس بصورت جدی و موثر ایفا می کند. این افزایش وزن نه تنها احتمال ایجاد واریس را زیاد می کند بلکه می تواند باعث بروز مشکلات دیگر همراه با واریس شود. از جمله این مشکلات میتوان به احتمال بروز لنفادم در اثر وجود واریس و یا همزمان با آن اشاره نمود. از سوی دیگر برخی از بیماران بدلیل چاقی دچار عوارض دیگری می شوند که باعث افزایش مشکلاتشان می شود.

 

سایر علل واریس :

تأثیرات هورمون های جنسی زنانه را نیز نباید از مد نظر دور داشت . بسیاری از هورمونهای جنسی که در بیماران مونث وچود دارد باعث ایچاد آن شده و یا آنرا تشدید می کند. دکتر هادی زاده ، بهترین متخصص واریس اصفهان توصیه می کنند که هورمونهای چنسی فقط در صورتیکه نیاز زیادی به مصرف انها وچود دارد ، استفاده می شود.
استفاده از قرص های ضد بارداری در بیمارانی که از آنها استفاده می کنند می تواند خطر بروز واریس ونیز لخته خون را افزایش دهد.
جایگزینی هورمون پس از یائسگی رانیز نباید از نظر دور داشت. سابقه لخته شدن خون از نظر بهترین دکتر واریس ، یکی از مهمترین دلایل ایجاد واریس و نارسایی های وریدی است. شرایطی که باعث افزایش فشار در شکم می شود، مانند تومورها، یبوست، و لباس های بیرونی نامناسب مانند بستن کمربندهای محکم نیز نقش موثری در ایجاد واریس و نارسایی های وریدی دارند. سایر علل گزارش شده عبارتند از تروما یا آسیب به اندامها، جراحی قبلی ورید،  قرار گرفتن زیاد ازحددر معرض اشعه ماوراء بنفش. باید دانست که رگهای واریسی و رگهای عنکبوتی در زنان بیشتر از مردان ایجاد می شوند. با افزایش سن فراوانی آنها افزایش می یابد. تخمین زده می شود که ۳۰ تا ۶۰ درصد بزرگسالان دارای رگ های واریسی یا رگ های عنکبوتی هستند.

علائم و عوارض واریس و وریدهای عنکبوتی

بسیاری از افراد مبتلا به واریس از درد شکایت دارند. این دردها شدتهای متفاوتی دارند و معمولا بصورت درد گنگ و مبهم می باشندکه به عنوان درد یا گرفتگی در پاها توصیف می شود. سایر علائم رایج عبارتند از: خستگی، بی قراری، سوزش، ضربان، گزگز، یا سنگینی در پاها. درد ناشی از این وریدها معمولاً با بالا بردن پاها یا پوشیدن شلنگ نگهدارنده که به آن جوراب فشاری نیز می‌گویند،

تسکین می‌یابد. همانگونه که بیان شد یکی از عوارض واریس و نارسایی های وریدی ، ستدرم پای بی قرار است. در زنان، علائم ممکن است در بخش‌های خاصی از چرخه قاعدگی یا در دوران بارداری بدتر شوند. تورم، زخم، و تیره شدن پوست، به ویژه در ناحیه مچ پا، کمتر شایع است. گاهی اوقات، وریدهای واریسی می توانند یک لخته خون دردناک همراه با التهاب ورید ایجاد کنند، این وضعیت به نام ترومبوفلبیت نامیده می شود.برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد ترومبوفلبیت می توانید به سایت اصلی بهترین متخصص واریس اصفهان ( دکتر هادی زاده ) مراجعه کنید.

 

علل سندرم پای بی قرار چیست ؟

 

همانگونه که گفتیم سندرم پای بی قرار یا همان بیماری بی قراری پا ، علتهای مختلفی دارد. یکی از علل مهم سندرم پای بی قرار، نارسایی های وریدی و واریس است. از علل دیگر مربوط به پای بیقرار می توان به موارد زیر اشاره کرد: کمبود آهن ، بیماری کلیوی در مراحل انتهایی ، بیماریهای عصبی ، دیابت ،بیماری های روماتیسمی ، بیماریهای طناب نخاعی و سایرعلل. در مورد سایر علل ایجاد پای بی قرار به سایر مقالات بهترین متخصص واریس شهرکرد ( بهترین متخصص واریس اصفهان ) مراجعه کنید.

پای بی قرار و رابطه آن با واریس
پای بی قرار و رابطه آن با واریس

درمان پای بی قرار چیست ؟

 

بیماری پای بی قرار را باید براساس علت ایجاد کننده آن درمان نمود . اگر کلسیم یا سایر مواد مورد نیاز بدن کاهش دارند،باید آنها را جایگزین نمود. از سوی دیگر اگر پای بی قرار بدلیل واریس و نارسایی وریدی ایجاد شده باشد ، بایستی با استفاده از لیزر واریس و یا درمان با آراف به درمان آن اقدام نمود.

فهرست مطالب

دسته مقالات